Jak z obyčejné věci udělat didaktickou pomůcku?

Na první pohled se může zdát, že vyrobit interaktivní výrobek se vzdělávacím charakterem je oříšek. Buď je to piplačka na dlouhé lokty nebo to stojí mnoho peněz. Já bych vám tímto článkem chtěla dát několik šicích tipů, jak z obyčejné věci udělat didaktickou pomůcku.

První, co by se však mělo zmínit, že vývoj dítěte v prvních letech života je jedna velká jízda. Nechci detailně popisovat, co vše se s dětským tělem a psychikou děje, ale je dobrý vědět, na co se v této době zaměřit a to poté podporovat vhodnými doplňky na výrobcích.

Na jaké vývojové milníky se v šití zaměřit?

  • Rozvoj zraku
  • Rozvoj sluchu
  • Uchopování
  • Jemná motorika

Pojďme se podívat na to, co je ve zmíněných milnících klíčové a jak to zohlednit při šití výrobku.

ZRAK

V prvních měsících života miminko vidí rozmazaně. Rozeznává jednoduché tvary v kontrastech. Postačí mu, když se zaměříme na výrobky z kontrastních materiálů (nejčastěji kombinace černá, bílá, červená). Jednoduché tvary jako je hvězda, kruh, kolo, trojúhelník, čtverec a další docílíme pomocí našitých aplikací nebo můžeme využít potisků látek. Můžeme vytvořit kontrastní leporelo, závěsné „mobily“ nebo tvary našijeme jen na kontrastní podklad. Předkládejme mu výrobky při pasení koníčků na zemi nebo mu je ukazovat během jeho krátkého bdění během dne.

SLUCH

Po narození dítěte je pro něj celý svět plný divných zvuků, které zní jinak, než když bylo v bříšku. V dnešní době je již možné koupit komponenty, které výrobek rozezvučí. Já jsem si velmi oblíbila pískátka, rolničku a chrastítko. Pro kombinaci hmatu a sluchu jsou výborné šustící fólie, které můžete vytáhnout z lékárničky. Všechny tyto zmíněné věci se vkládají dovnitř výrobku a je opravdu důležité šitím zajistit jejich bezpečnost. Vzhledem k tomu, že vše, co jsem zmínila se musí rozpohybovat automaticky tak přecházíme k dalšímu milníku a tím je uchopování.

UCHOPOVÁNÍ

Hmat je v prvních měsících života klíčovým smyslem miminka pro vnímání světa kolem něj. Proto se také nejbezpěčněji cítí v náručí někoho jiného. Blízkost, kterou mu kontakt tělo na tělo dává, mu vzbuzuje pocit bezpečí. Že je v rukou někoho, kdo se o něj postará a nezůstane napospas okolnímu světu. I proto se doporučuje nošní v šátku či nosítku. O tom však tento článek není.

Hmat, respektive uchopení něčeho do ruky jde ruku v ruce k rozvíjení ostatních smyslů. Důležité je, aby věc, kterou šijeme mohlo v pohodě uchopit, Aby nebyla ani moc slabá jako je třeba špejle, ale ani moc tlustá jako je třeba lahev od spreje. Musí mít takovou velikost, kterou dítě v klidu obepne prstíky a netvoří křečovitý stisk. Takové výrobky se mu pěkně drží, může s nimi v klidu manipulovat a cvičit uchopování a pouštění.

JEMNÁ MOTORIKA

Rozvoj jemné motoriky je velice důležitý pro psaní i rozvoj zraku pro rozlišování písmen a číslic. Vše se vším souvisí a to co, dítě stihne během prvního roka života je opravdu neuvěřitelné. Jemnou práci prstíků budeme podporovat tím, že na výrobek umístíme drobnosti jako jsou třeba knoflíky, zipy, spony, druky, různé druhy materiálu lišící se strukturou (samet, kůže, kožešina, manžestr…), šňůrky a cedulky.

Moje děti bývaly fascinované knoflíky, které jsem zdědila po prababičce. Neustále si je prohlížely (a stále prohlíží) různě je kupičkovaly dle jejich pravidel, měnily je v platidla atp… U menších dětí je samozřejmě důležité, aby takové drobnosti byly opravdu pevně přichycené k podkladu. Proti vytrhnutí můžeme místo zajistit podžehlením, čímž materiál zpevníme.

CHUŤ

Ano, nakonec sem zařadím i tento smysl. Protože ať chceme nebo ne, dětskou přirozeností je věci strkat do pusy. Proto bychom měly dbát na to, aby šité výrobky byly opravdu z kvalitních materiálů. Často na ně není příliš velká spotřeba, takže investice do lepšího materiálu naši peněženku nemusí tolik bolet.

Je fajn, když se zajímáte o to, jaké certifikáty mají. Takovým standardem by měl být certifikát Öko-Tex Standard 100, který zaručuje nezávadnost pro děti do 3 let. Dalším záchytným certikátem pro bezpečné ochutnávání výrobků je certifikát Global Organic Textile Standard (GOTS). Je celosvětově uznávaným certifikátem pro potisk a zpracování textilu.

BEZPEČÍ

To už samozřejmě do smyslového vývoje nepatří, ale rozhodně je dobré ho v tomto výčtu zmínit. Chceme přeci jen šít bezpečné výrobky pro děti, které budou hravé a dítě s nimi bude denně v kontaktu. I proto je dobré si pokládat během výroby stále dokola stejné otázky: Není to moc dlouhé? Nezamotá se do toho? Není to moc ostré? Je to dobře přišité? Nedalo by se to ještě lépe zajistit proti vytrhnutí? Jak to budu udržovat čisté?

JAK TEDY NA TO?

Interaktivní výrobek nemusí být typicky hračka. Nemusí ani mít tvar nějakého zvířete, ani se nemusíte pokoušet něco napodobit. Můžete udělat úplně obyčejnou věc neznámého tvaru, kterou ozvláštníte nějakými kontrastními aplikacemi, doplňky, stužkami, provázky, chrastítky, které budou lákat ke hře a zkoušení. Moje děti si nejradši hrály se svazkem tkaniček, opentličkovýným čtverečkem a chrastícím míčkem.

Polštářek si můžeš ušít v Tvůrčím světě U Calonety. Živém online šicím kurzu s desítkami projektů na jednom místě.